Wizerunek
Wizerunek produktu - ukształtowany w świadomości nabywców za pomocą jego:
- jakości
- użyteczności
- wyglądu
- jakości opakowania
- ceny
- sposobu prezentacji
- usługi i promocji
Wizerunek firmy - ukształtowany w świadomości społecznej.
Wizerunek firmy opiera się na kombinacji faktów, doświadczenia, wiedzy, opinii, czasem plotek. Może być wynikiem informacji przekazywanych:
- tzw. pocztą pantoflową
- uwag zasłyszanych od przyjaciół czy znajomych
- osobistego doświadczenia
Może być:
- pozytywny – wizerunek, obraz firmy, który:
- przyczynia się do wzmocnienia skuteczności różnych stosowanych przez firmę środków promocji, a zwłaszcza reklamy
- zjednuje opinię publiczną do marki i do działalności firmy
- tworzy jej "osobowość" funkcjonującą w świadomości społecznej, która jest łatwo identyfikowana i postrzegana
- usuwa anonimowość między producentem a odbiorcą
- negatywny - powstaje najczęściej z powodu np. zaangażowania się w afery korupcyjne, niszczenia środowiska czy wprowadzania na rynek wadliwych produktów - osłabia zainteresowanie firmą ze strony społeczeństwa, a nawet powoduje bojkotowanie jej produktów
Wartości oraz instrumenty, które tworzą korzystny image firmy:
- renoma produktów
- solidność i niezawodność
- fachowość i wiarygodność
- etyczne postępowanie
- poczucie odpowiedzialności za prowadzoną działalność gospodarczą
- sponsorowanie