Lokalizacja
Lokalizacja sklepu
umiejscowienie sklepu w handlu detalicznym ma ogromne znaczenie, im dogodniejsza lokalizacja, tym większe prawdopodobieństwo, że nabywcy go odwiedza.
Rodzaje lokalizacji:
- przyrostowe – np. śródmiejskie centra handlowe – obszary handlu detalicznego, które rozwijały się stopniowo w dłuższym czasie
- planowane np. ośrodki, pasaże i centra handlowe – celem ich powstania był od razu handel i mają służyć na jego użytek
Lokalizacje te można podzielić na podstawie ich umiejscowienia w stosunku do dzielnic mieszkaniowych:
- śródmiejskie
- podmiejskie
Podział lokalizacji pod względem wykorzystania danego obszaru, zanim został on zdominowany przez handel detaliczny. Są to lokalizacje:
- zastane – już zbudowane i rozwijają się dzielnice handlowe
- typu brownfield – wykorzystane wcześniej zwykle w celach przemysłowych
- typu greenfield – wcześniej nie prowadzono tu działalności gospodarczej pozarolniczej
lokalizacja produktu
w sklepach obsługiwanych przez sprzedawców - lokalizacja produktów powinna spełniać następujące zadania:
- produkty powinny być tak wyeksponowane, aby przyciągały wzrok klientów, a ich układ powinien zachęcać do zakupu
- produktu powinny być pogrupowane według rodzajów asortymentu, uwzględniając częstotliwość ich kupowania oraz jak najbardziej ułatwić i przyspieszyć proces obsługi nabywców
w sklepach samoobsługowej bardzo ważne jest, aby klient:
- miał bezpośredni dostęp do wszystkich oferowanych produktów, mógł je obejrzeć, zapoznać się z informacjami umieszczonymi na opakowaniach, porównać ceny i dokonać swobodnego wyboru
- sam regulował czas przebywania w miejscu sprzedaży, którego przedłużanie zależy od umiejętności rozmieszczania produktów i atrakcyjności asortymentu
- mógł szybko rozpoznawać nowości produkcyjne dzięki ich wyróżnieniu z całego układu, umieszczaniu w reklamowych stelażach, gablotach itp.